امروز شنبه 22 اردیبهشت 1403 http://mehrrohani.cloob24.com
0

معلّم باید پا را فراتر نهاده و به بررسی رفتار دانش آموز با دیگران، تأثیر مدرسه بر رفتار دانش آموز و حتّی خانواده و جامعه و میزان تأثیر گذاری آن بر فرد نیز توجّه داشته باشد.

مداخله

راهکارهای مداخله ای گوناگون برای آموزش مهارت های زندگی مورد نیاز برای پرداختن به مشکل موجود یا رسیدن به اهداف باید به کار گرفته شود.

این راهکارهای مداخله ای از تکنیک «صندلی خالی» گرفته تا استفاده از تکنیک حل مسئله که برای کمک به دانش آموزان در تصمیم گیری می باشد در نوسان است. در اینجا به شرح موضوع «صندلی خالی» می پردازیم.

تکنیک صندلی خالی

این تکنیک برای کمک به شناخت و حلّ تعارضات دانش آموزان با افراد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در این شرایط زمانی که موضوع ناتمام با فرد دیگری ارتباط دارد باید مراجع را تشویق کرد تا از طریق گفتگو و بحث با فرد، موضوع ناتمام را کامل کند.

چنانچه فرد دیگر حضور نداشته باشد، توصیه می شود که مراجع با به کارگیری یک صندلی خالی به ایفای نقش با طرف غایب پردازد و حتّی پاسخ های احتمالی او را نیز بیان کند.

ارزش های ایفای نقش با طرف غایب این است که معلّم در می یابد که به هنگام مواجهه دانش آموز با دیگران چه اتّفاقی می افتد و عکسل العمل های دانش آموز در قبال آن ها چیست؟ به عنوان مثال:

هنگامی که یک فرد آشنا و صمیمی دانش آموز مرده است، معلّم از دانش آموز می خواهد که تصوّر کند آن فرد روی صندلی خالی نشسته است. پس به جلو برود و آنچه را که آرزو داشته است به او بگوید، بیان کند و بعد درمانگر (معلّم)روی صندلی خالی نشسته و به او پاسخ دهد و بدین شکل مکالمه ادامه می یابد تا به نتیجه برسد.

همچنین معلّم می تواند برای شناخت رفتار نابهنجار دانش آموز از تکنیک نقّاشی استفاده کند. در این روش معلّم می تواند با کشیدن یک خط مارپیچ به دانش آموز اجازه دهد تا نقّاشی را به دلخواه کامل از روی نقشی که دانش آموز می کشد، می توان به ذهنیات وی تا حدودی پی برد و مشکل را شناسایی نمود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه